مسیرهای شهرداری تهران برای تأمین منابع مالی 

۱۴۰۲/۰۵/۰۱ - ۰۲:۵۸:۴۹
کد خبر: ۲۱۱۲۶۱

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که طی دو ماهه اخیر و پس از افشای نامه‌های هشدارآمیز شورای عالی شهرسازی به شهرداری تهران بابت تخطی از طرح جامع شهر، بار دیگر مساله تراکم‌فروشی از طریق مصوبات موردی در کمیسیون ماده 5 در محافل رسانه‌های و کارشناسی برجسته شده است، دیروز شهردار تهران در یک نشست خبری از مسیرهای «عادی»، «مولدسازی» و «مشارکت» به عنوان مسیرهای تامین منابع مالی مورد نیاز شهرداری تهران یاد کرد، اما اشاره‌ای به درآمدزایی از طریق تراکم فروشی نکرد.

البته شهرداری تهران طی حدود دو سال گذشته همواره این مساله را انکار کرده است، اما شواهد و قراین متعددی نشان می‌دهد که تحقق 138 درصدی بودجه شهری در سال گذشته بدون تراکم فروشی و سایر درآمدهای غیرپایدار همچون دریافت عوارض از قطع اشجار ممکن نبوده است. علیرضا زاکانی اما دیروز گفت: در بحث تأمین مالی سه مسیر داریم، نخست مسیر عادی است که از گذشته بوده و آن را فعال می‌کنیم و با انضباط مالی مهم‌ترین استفاده را می‌بریم. به عنوان مثال عوارض سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما با طرح‌ها و اقداماتی که انجام شد، مردم در سال گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند.

مولدسازی راه دوم است چرا که به منابع زیادی نیاز داریم مثلا در حمل و نقل ۷۰۰ هزار میلیارد برای حمل و نقل باید هزینه شود و بخش فنی ظرفیت‌های بزرگی را می‌طلبد. به عنوان مثال یک پایانه‌ای که باید احداث شود معمولا روی زمین بوده، اما ما آن را زیر زمین می‌بریم و روی زمین شهرک‌های الگو می‌سازیم تا مشکل شهر حل شود و از منابع درآمدی آن پایانه، بخشی از مترو را می‌سازیم که این مولد سازی است. زاکانی تاکید کرد: از پارکینگ‌های زیر سطحی و جداره سازی‌های زیر سطحی منابع مان را خلق می‌کنیم و ارزش افزوده‌ای از پیرامون آن داریم. هزینه پروژه متوسلیان ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد است اما با مولد سازی ارزشی که خلق می‌شود بیش از این‌ها است و منابع آن برای ما گلوگاه نخواهد بود چون اگر به منابع متداول عمومی تکیه کنیم ممکن است پروژه‌ها ده‌ها سال طول بکشد اما خلاقیت و مولدسازی این مسیر را کوتاه می‌کند. سومین روش مشارکت است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی امضا کردیم.

   شهر را از فرسودگی خارج می‌کنیم

وی درباره موضوع فرسودگی زیرساخت‌ها و همچنین عدم وجود پارکینگ در بیمارستان شهدای تجریش گفت: ما امروز مسیر تشدید فعالیت را برای نگهداشت درست شهر آغاز کرده ایم؛ سالیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت نیاز داریم و امسال تولید ۱.۵ میلیون تن با چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده تا بتوانیم شهر را از فرسودگی خارج کنیم. وی افزود: تهران ۷۵۳ عرشه پل دارد که سعی می‌کنیم به بهترین شکل این ابنیه را حفظ کنیم و خدمات آن به شکل خوبی به شهر ارایه شود.

   ساخت ایمن را دستور کار داریم

وی با بیان اینکه ناظر بر استحکام، ساخت ایمن را دستور کار داریم، گفت: آنچه در نشست با اساتید مطرح شد، امر دقیقی ذکر شد؛ باید هر لحظه آماده بود، اما ترس بی جایی برای مردم ایجاد نمی‌کنیم. سالیان بسیاری است که در تهران زلزله شدیدی رخ نداده است. سه گسل اطراف تهران رفتارهای متفاوتی دارند. برداشت‌های ماهواره‌ای سال‌های قبل نشان می‌دهد که گسل جنوب تهران خفته است و در گسل مشاء و بویین زهرا نیز که زلزله بیش از هفت ریشتر را تجربه کرده‌اند، کانون زلزله متفاوت از پیرامون آن بوده است. وی تاکید کرد: روز گذشته جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شهرداری داشتیم و تأکید بر این شد که مواردی که در شورا در این خصوص مطرح شده، با جدیت پیگیری شود و دعوت مجددی داشته باشیم تا پشتوانه‌ای مناسب برای زیست پذیری سطح شهر شکل بگیرد.

   تأمین ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب با بازچرخانی

زاکانی، برداشت بی رویه آب از ذخایر زیرزمینی را علت ایجاد فرونشست در پایتخت عنوان کرد و افزود: به دنبال این هستیم تا سال ۱۴۱۰ از ۲۱۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی شهر، ۱۴۵ میلیون متر مکعب را از مسیر بازچرخانی تأمین کنیم. ما امروز جلوتر از پیمان خود هستیم و عملاً روزی که شهر را تحویل گرفتیم ۹ میلیون متر مکعب بازچرخانی آب بود که به ۵۵ میلیون متر مکعب رسیدیم. بنابراین جلوتر از برنامه‌مان هستیم و به سرعت به سمتی می‌رویم که مانع فرونشستی که جنوب غرب را تهدید می‌کند، شویم. شهردار تهران درباره بودجه پروژه‌های عمرانی و سرعت پروژه‌ها گفت: پروژه‌ها در دوره گذشته یا کند شد یا از مدار فعالیت خارج شدند. به‌طوری که زمانی که شهر را تحویل گرفتیم ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام و خوابیده داشتیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان را تمام و تکمیل کردیم و پروژه‌های جدید را نیز دنبال می‌کنیم. زاکانی تاکید کرد: عدد بودجه و اعتبار یک چیز است و عمل ما چیز دیگر است. امسال مانند سال گذشته بودجه دو سطحی را تقدیم کردیم. بودجه سال گذشته ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و سطح دوم را ۶۰ هزار میلیارد در نظر گرفتیم و ۸۰ هزار میلیارد را توانستیم در عملیات نقد و غیر نقد داشته باشیم.

   تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد 

شهردار تهران در رابطه با تأثیر تراموا بر اجرای پروژه‌های عمرانی، گفت: تراموا برای ما تسهیل کننده است و اثر سوئی در مسیر اجرا ندارد. اگر دنبال شود و تفاهم نامه‌ها و مجوزها به مرحله نهایی برسد تعارضی با پروژه‌های عمرانی ندارد. تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد و دو سوم مترو مسافر جابه‌جا می‌کند که ارزش افزوده خواهد داشت. شهردار پایتخت با بیان اینکه پروژه شهید بابایی- باقری یکی از طرح‌هایی است که معارض دارد، گفت: پروژه بزرگراه حکیم- تعاون نیز دیگر طرحی است که با وزیر مربوطه برای رفع معارض این طرح جلساتی برگزار و دستور داده شد که رفع شود؛ اصلاح کل ۹۸ تقاطع تهران ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۱ مورد را تحویل دادیم و ۱۸ مورد هم تحویلش قطعی است. در سال آینده شهر تهران از این وضعیت خارج خواهد شد.

شهردار تهران درباره پروژه تقاطع بابایی غرب - باقری و پروژه میدان الغدیر نیز گفت: این پروژه دنبال می‌شود - اجرای آن دلاوران را از بن بست خارج می‌کند. راجع به پروژه دوم حدود یک ماه پیش جلسه‌ای برگزار شد و قرار شد آنجا تحویل ما شود و معارض بعدی را خودمان حل کنیم. قبلا ما آنجا را برای عملیات تجهیز کردیم اما معارض مانع شد و مجدد برای ساخت این پل ۳۰۰ متری که ۱۴ کیلومتر راه مردم را کوتاه می‌کند، اقدام کردیم. وی درباره پروژه‌های کوچک مقیاس هم گفت: تعداد پروژه کوچک مقیاس۲۰۸۰ پروژه است که ۱۴۶۰ مورد آن توسط مردم انتخاب شده است و هزینه آنها ۴ همت است. سال گذشته ۱۳۶ مورد آن را تحویل دادیم و الباقی آن ۱۰۸۸ پروژه در دست اقدام است که ۳۴۷ مورد آن امسال تحویل می‌شود.


 

ارسال نظر